Thursday, September 08, 2016

Tips Celik Emas

Ikat perbelanjaan Anda dengan Emas.

1. Selepas ini tak perlu lagi anda kumpul duit beberapa bulan sebelum membuat roadtax atau servis kereta atau untuk bayar cukai pintu.

2.Guna emas dan pajak di Arrahnu untuk mencairkan nilainya. Upah murah, barang boleh ditebus secara ansuran.


3.Jika anda membuat perkara diatas (roadtax , servis, cukai) secara kad kredit, anda diikat dengan cas kad kredit yang tinggi , 5%. Upah simpan di arrahnu tidak sampai pun 1%.

4.Jika anda membuat perkara diatas (roadtax, servis, cukai) dengan mengumpul duit beberapa bulan sebelum ianya lebih bagus dari point no.3

5.Namun jika anda menggunakan emas, anda hanya gadaikan bila perlu untuk membuat perkara itu (roadtax, servis, cukai), dan tebus secara ansuran. Itu lebih baik dari point no.4.

6.Kerana harga emas saban meningkat, sebagai contoh apabila anda menggunakan rantai 15g untuk membuat roadax pada 2014, anda dapat rm1300 dan cukup untuk membayar roadtax ketika itu. Anda membuat penebusan secara ansuran dengan upah yang rendah, beberapa bulan kemudia rantai 15g itu jadi milik anda semula. Pada tahun 2015 anda guna kaedah yang sama untuk membayar roadtax, nilai gadaian telah naik kepada rm1400 kerana faktor kenaikan harga emas. Namun anda hanya guna berapa nilai yang perlu sahaja. Dan pada tahun 2016 barang yang sama, namun jumlah gadaian naik kepada rm1770. Anda hanya guna rm1000 sahaja untuk roadtax bimbang sukar untuk menebus kembali kalau ambil banyak-banyak nilai gadaian itu.

7.Kaedah yang sama digunakan untuk membuat rutin servis iaitu kos servis kereta diikatkan kepada emas Goldbar 999 5gram. Dengan purata kos servis rm400 kerm500 5gram itu memadai. Namun setiap kali menggadai 5g itu, nilainya semakin tinggi,anda boleh berjoli sakan.

8.Jangan berjoli. Apabila anda ikat nilai emas itu, gunakan pada tujuannya sahaja. Nak berjoli boleh, simpan emas untuk tujuan berjoli, dan ikat nilainya disitu. Mungkin saban tahun nlai joli itu bertambah. Tahun ni nilai dia mungkin lepas ke Langkawi, tahun depan nilai naik mungkin lepas ke Bangkok, kalau emas naik rm500 segram? tak ke anda lepas ke planet zuhal????

9.Tambah koleksi simpanan emas anda secara tetap setiap bulan jika mampu. 1gram 1bulan amat sesuai untuk anda memulakan simpanan emas anda.
ini bukan pelaburan emas..ini simpanan emas. anda beli, anda dapat emas fizikal..

Secara keseluruhannya, emas pun anda dapat,hutang pun selesai. Dua dalam satu.


No comments:

Post a Comment