Friday, October 07, 2016

Tips Tubuh Langsing

Makan malam membuatkan anda rasa bersalah terhadap diet yang sedang anda jalankan, Jadi, untuk mengurangkan rasa bersalah, cuba tips ini.

1. MINUM 2 GELAS AIR PUTIH

Setelah mengambil makan malam, minumlah sekurang kurang 2 gelas air putih. Ini kerana, air putih berguna dalam melarutkan lemak dalam badan.


2. MINUM SECAWAN TEH TANPA GULA

Teh dapat melancarkan pencernaan. Ini kerana kafien dan polifenol yang terdapat dalam teh dapat melancarkan proses pencernaan dan melarutkan lemak dalam badan.

3. MAKAN SEBIJI EPAL

Serat ayang terkandng di dalamnya dapat membantu menurunkan kadar kolestrol darah. Selain serat, vitamin C berfungsi sebagai antioksidan yang mencegah LDL(lemak jahat).

4. JANGAN TERUS TIDUR.

Cuba lakukan aktiviti yang menyihatkan sebelum anda tidur. Sekurangnya membantu mengeluarkan peluh dan mengurangkan kalori dalam badan anda.

5. SENAMAN PAGI

Selepas bangun daripada tidur, apa kata anda mulakan senaman ringan selama 30 -40 minit. Aktiviti ini sangat baik untuk membantu membakar kalori dan membuang lemak dalam tubuh.

6. JENIS MAKANAN PEMBANTU DIET ANDA

Menurut ahli gizi, seseorang yang ingin menurunkan berat badan mestilah dilakukan secara berperingkat. Aktiviti fizikal dan aturan pola makanan menjadi satu kemestian untuk anda sihat dan langsing. Beberapa jenis makanan yang membantu berat badan anda turun secara sihat.

7. TEH HIJAU

Teh hijau adalah altenatif yang baik bagi penggemar kopi kenara ia mengandungi sedikit kafien dan kaya dengan antioksidan.

8. ASPARAGUS

Sayuran ini adalah sumber terbaik asid folat, kalori yang sangat rendah dan tidak mengandungi lemak atau kolesterol serta sangat baik untuk perkembangan biakan bakteria baik di saluran penghadaman.

9. BIJIRIN

Menurut pakar gizi, rahsia langsing masyarakat China dan Korea adalah bijirin yang berbiji kecil. Ia mengandungi kandungan serat yang tinggi, vitamin B kompeks dan mudah dihadamkan.

10. DELIMA.

Jangan lupa buah-buahan segar. Delima juga salah satu altenatif buah yang menyijatkan kerana kaya dengan antioksidan dan pencegah kanser. Ia juga kaya dengan serat dan rendah kalori. Anda boleh mengambilnya dalam bentuk jus atau buah segar.

Dalam riwayat Muslim pula dari An-Nu'man bin Basyir r.a, katanya, bahawa pada suatu ketika Umar r.a menyebut apa yang dinikmati manusia sekarang dari dunia? Maka dia berkata, aku pernah melihat Rasulullah s.a.w seharian menanggung lapar,kerana tidak ada makanan,kemudian tidak ada yang didapatinya pula selain dari kurma sahaja untuk mengisi perutnya.

No comments:

Post a Comment